افزایش واچتایم یوتیوب | ۷ راهکار برای رسیدن ۴۰۰۰ ساعت

هر یوتیوبری حرفه ای به خوبی میداند که واچتایم یوتیوب یکی از مهمترین عواملی است که به صورت مستقیم در افزایش کسب درآمد از یوتیوب تاثیر مستقیم دارد. در آغاز راه شما با افزایش واچتایم یوتیوب به ۴۰۰۰ ساعت، میتوانید یکی از شرط های اصلی برای مانیتایز شدن کانال یوتیوب خود را پاس کنید.
در نگاه اول ممکن است فکر کنید که رسیدن به این زمان دشوار باشد؛ اما چاره دیگری ندارید. زمانی که شما به ۴۰۰۰ ساعت واچتایم و 1000 عدد سابسکرایب در یوتیوب میرسید می توانید وارد YouTube Partner Program شوید. هرچند یوتیوب جدیدا برای دسترسی به برخی از قابلیتهای درآمدزایی خود، این زمان را به ۳۰۰۰ ساعت کاهش داده است اما اگر اصول اولیه واچتایم را ندانید رسیدن به همین میزان هم ممکن است سخت به نظر برسد.
طبیعتا هیچکسی از درآمد بیشتر بدش نمیآید؟
در ادامه این مقاله، 7 استراتژی کاربردی برای افزایش واچتایم کانال یوتیوب و کسب درآمد از طریق تبلیغات را به شما آموزش می دهم که با استفاده از آن میتوانید از یوتیوب درآمد کسب کنید و یا میزان درآمد خود را افزایش دهید.
آنچه در این مقاله میخوانید
Toggleواچتایم یوتیوب چیست؟
پیش از پرداختن به موضوع افزایش واچتایم یوتیوب، در قدم اول باید بدانید واچتایم یا زمان نمایش یوتیوب چیست و چگونه محاسبه میشود؟چواچتایم (Watch Time)، مجموع زمانهایی است که کاربران، صرف تماشای یک ویدئو خاص در یک کانال یوتیوب کردهاند. هر ویدئوی یوتیوب واچتایم خود را دارد و واچ تایم کلی کانال یوتیوب شما، از مجموع واچتایم هر یک از ویدیوهای کانال به دست میآید.
برای مانیتایز شدن کانال شما در یوتیوب و کسب درآمد از طریق تولید محتوا و تبلیغات، باید در طی یک سال گذشته، کانال یوتیوب شما ۴۰۰۰ ساعت واچتایم کسب کرده باشد. البته لازم نیست که ویدئوها، حتماً در 12 ماه گذشته منتشر شده باشند؛ بلکه باید در 12 ماه گذشته بازدید خورده باشند.
اما اگر هدف شما عضویت در برنامه کسب درآمد از یوتیوب است، حالا میتوانید با رسیدن به ۳۰۰۰ ساعت واچتایم به این هدف خود برسید.
دقت داشته باشید که واچتایم تنها برای ویدئوهای عمومی یا همان Public لحاظ میشود؛ بنابراین حتماً کانال خود را به صورت عمومی منتشر کنید. برای افزایش واچتایم، همه چیز به شما و جذابیت محتوایی که در کانال یوتیوب خود منتشر میکنید بستگی دارد. با انتشار ویدئوهای جذاب و خیرهکننده، افراد بیشتری از کانال شما بازدید کرده و در نهایت به هدف خود یعنی افزایش واچتایم یوتیوب، دست پیدا میکنید.
واچتایم کانال یوتیوب کجاست؟
چطور واچتایم کانال یوتیوب خود را ببینیم؟ برای تدوین استراتژی تولید محتوا، دانستن عدد واچتایم یوتیوب بسیار مهم است. با دنبالکردن مراحل زیر میتوانید میزان واچتایم کانال یوتیوب خود را پیدا کنید:
۱. وارد یوتیوب استودیو شوید و روی گزینه Earn در نوار ناوبری سمت چپ کلیک کنید.
۲. در صفحه Become a Partner، به قسمت ?How do I join بروید. از این قسمت میتوانید زمان واچتایم کانال خود را ببینید.
اگر واچتایم یوتیوب شما به میزان مورد نظرتان نرسیده است، اصلا نگران نباشید. در ادامه این مقاله ۷ راهکار کاربردی برای افزایش واچتایم یوتیوب را آوردهام که میتواند به شما کمک کند.
7 راهکار افزایش واچتایم یوتیوب
اگر واچتایم یوتیوب شما پایین است، باید استراتژی خود را برای تولید محتوای ویدئویی، بهبود دهید. راهکارهایی که در ادامه مطرح میکنیم، به تدوین صحیح استراتژی تولید محتوا، کمک زیادی میکند.
1. از هنر داستانسرایی در یوتیوب غافل نشوید
در بین انبوهی از ویدئوهای موجود در یوتیوب، ویدئویی موفق است که داستان جذابی برای مخاطبان داشته باشد و آنها را مجذوب خود کند. هر چه مخاطب از ویدئو بیشتر لذت ببرد، واچتایم نیز افزایش پیدا میکند. ویدیوی شما باید روایت جذابی داشته باشد و بیننده را از نظر احساسی، درگیر خود کند. برای انجام این کار باید بر سه حوزه داستانسرایی در یوتیوب مسلط شوید که عبارتاند از:
- ایجاد عنوان و تامنیل درگیرکننده برای اینکه کاربران کلیک کنند.
- مقدمه یا قلاب جذاب برای اینکه کاربران متقاعد شوند ادامه ویدئو را تماشا کنند.
- برقراری ارتباط عاطفی با مخاطب، برای اینکه مخاطب حس کند بخشی از داستان است.
عنوان و کاور ویدیو، مانند دو روی یک سکه هستند. چرا که باید یک تصویر کلی از ویدئو و محتوای آن به مخاطبان ارائه دهند و بازدیدکننده را متقاعد کند که روی ویدئو کلیک کنند. برای مثال توجه کنید که تصویر زیر، چطور مفهوم عنوان را میرساند.
از طرف دیگر، همه تولید کنندگان محتوا میدانند که جذب مخاطب در همان چند ثانیه اول اتفاق میافتد. شما باید در ده ثانیه اول، مخاطب را جذب کنید. Hook یا همان قلاب محتوای شما باید به قدری قوی باشد که کاربر در همان ثانیههای اول جذب محتوای شما شود.
اگر ایدهای ندارید پیشنهاد میکنیم نگاهی به ویدیوهای کوتاه در یوتیوب یا تیک تاک بیاندازید. برخی از ویدیوهای کوتاه یوتیوب به قدری جذاب هستند که شما را تنها در چند ثانیه اول جذب خود میکنند.
به عنوان مثال استفاده از عبارتهایی مانند «مطمئنم که اونها نمیخوان شما این راز رو بدونید…» یا «من هیچوقت تو زندگیم این کار رو نمیکنم، بیا بهت بگم چرا !» از اون دسته از عبارتهایی هستند که مخاطب شما را کنجکاو میکند.
با ارتباط عاطفی و استفاده صحیح از احساسات و هیجانات هنگام تولید محتوای ویدئویی، مخاطبان با محتوای شما ارتباط بهتری برقرار میکنند. ارتباط محتوای خود با محرکهای احساسی مانند بحثهای نوستالژی، تجربیات تازه و کمیاب کاربران باعث میشود که کاربران را با احساسات خود همراه کنید.
2. با ادیت جذاب، مخاطب را سرگرم کنید
شاید یک داستان خوب، علاقه و توجه بینندگان را به خود جذب کند اما استفاده از الگوهای دیداری و شنوایی و تغییر این الگوهاست در حین بازگویی داستان است که باعث افزایش واچتایم یوتیوب میشود. برای اینکه ویدئوها از حالت یکنواختی خارج شود و حوصله بیننده سر نرود، باید ویدیوی شما ادیت جذابی داشته باشد تا مخاطب شما حوصلهاش سر نرود. چند نمونه از این تغییر الگوها عبارتاند از:
- تغییر زوایای دوربین
- گرافیک یا تصاویر
- تغییر در موسیقی محتوا
- نمایش متنهای موردی
- تغییر صحنه
- جلوههای صوتی
- برش پرشی یا جامپ کات
- بی رول (B-Roll)
3. تولید محتوای همیشه سبز (Evergreen) برای یوتیوب
محتوای همیشه سبز، تاریخ انقضا ندارد و همیشه محبوب و موردنیاز افراد است. تولید محتوای ویدیویی همیشه سبز، نقش مهمی در افزایش واچتایم یوتیوب دارد. از جمله موضوعات همیشه سبز، میتوان به نحوه تغییر شغل، دستور پخت برنج قهوهای و نکاتی برای دوستیابی اشاره کرد که همیشه بازدیدکننده دارد. ویدئوهای همیشه سبز، اغلب مبتنی بر جستجو هستند و واچتایم ثابتی دارند.
اگر میخواهید در کانال یوتیوب خود ویدئوهای همیشه سبز منتشر کنید و به دنبال ایده هستید این سوال را از خودتان بپرسید:
چه موضوعاتی برای مخاطبان کانال من اهمیت بیشتری دارد؟
به عنوان مثال، محتوایی مانند «صحبت در مورد یک اتفاق تاریخی» یکی از محتواهاییست که همه ممکن است بخواهند در مورد آن بدانند. اما صحبت در مورد یک اتفاق ترند فقط چند روز توسط مخاطبین جستجو میشود و می تواند برای شما مخاطب جدید بیاورد.
4. میزبان لایواستریمهای یوتیوب در کانال خود باشید
لایو استریم در یوتیوب، ویدیوها و محتوایی هستند که به شکل آنی و در لحظه، پخش میشوند. گذاشتن لایو در کانال یوتیوب، کمک زیادی به افزایش واچتایم یوتیوب تا 4000 ساعت میکند. ممکن است در ابتدا، لایوهای شما بیننده کمی داشته باشد؛ اما با استمرار و گذاشتن لایواستریمهای جذاب، میتوانید صدها بیننده را جذب لایوهای خود در یوتیوب کرده و واچتایم کانال خود را افزایش دهید.
اگر نظر من را بخواهید پیشنهاد میکنم زمانی شروع به گذاشتن لایو کنید که حداقل 12 ماه از تولید محتوا در کانال یوتیوب شما گذشته باشد و کانال شما حداقل 100 نفر سابسکرایبر یا عضو داشته باشد.
5. پایان ویدئو را اعلام نکنید
تمام کردن ویدئو در یوتیوب نیاز به مقدمهچینی ندارد، در واقع بازدیدکنندگان زمانی که عبارتهایی مثل «دیگر حرفی ندارم»، «هر چه لازم بود را گفتم» و «اگر این ویدئو را دوست داشتید پس …» را میشنوند، قبل از اینکه ویدئوی شما به طور کامل تمام شود، آن را ترک میکنند؛
چرا؟ چون خودتان دارید عملا پایان ویدیو را اعلام میکنید.
واقعا نیازی نیست به کاربر بگویید که این ویدیو تمام شد. اجازه دهید اینطوری این موضوع را برایتان روشن کنم:
تا جای ممکن از زمان ویدیو استفاده کنید و سعی کنید تا لحظه آخر به کاربر اطلاعات مفید بدهید. در نهایت بدون هیچ تشریفات خاصی در ۱ ثانیه خداحافظی کنید.
شما باید برای مخاطب خود ارزش قائل باشید و قدر لحظاتی که مخاطب زمان خود را در اختیارتان قرار داده بدانید. خودتان را جای مخاطب بگذارید و برای لحظهای تصور کنید مخاطب شما چه شرایطی را با توجه به وضعیت تحریمها و اینترنت پشت سر گذاشته است تا ویدیوی شما را ببیند !
6. از قابلیت End Screen یوتیوب استفاده کنید
صفحات پایانی یا End Screen در یوتیوب، ویدیوهایی در ابعاد کوچک هستند که در 5 تا 20 ثانیه آخر ویدئوهای یوتیوب ظاهر میشوند. این ویدیوهای کوچک، نقش یک ابزار تعاملی را برای به دست آوردن بازدیدهای بیشتر بازی میکنند. کاربر با لمس این ویدیوی کوچک، به هر جا که شما دوست داشته باشید، هدایت میشود.
برای مثال، شما میتوانید لینک وبسایت، کانال یا حتی لینک اشتراکگذاری ویدیوی خودتان را در این قسمت قرار دهید تا کاربر با لمس یا کلیک کردن روی این قسمت، به صفحه مورد نظر شما هدایت شود. قرار دادن ویدیوهایی از کانال خودتان، بهترین استراتژی برای افزایش واچتایم یوتیوب است.
7. در بارگذاری ویدئوهای یوتیوب ثابتقدم باشید
یوتیوب نیز مانند موتورهای جستجو، تلاش میکند بهترین ویدئو را برای کاربران به نمایش بگذارد و این کار را با تحلیل سوابق جستجوی کاربران، انجام میدهد. مسلماً اگر در تولید محتوای ویدئویی، استمرار داشته باشد، یوتیوب به کانال شما به چشم یک منبع معتبر و قابلاعتماد نگاه میکند و احتمال اینکه ویدئوهای کانال شما را به کاربران نشان دهد، بیشتر میشود.
منظور از تولید محتوای مستمر، تولید روزانه محتوا نیست، تنها کافی است به یک برنامه زمانبندی برای انتشار ویدئوهای خود پایبند باشید.
نتیجه گیری ـ خلاصهای از آنچه در مورد واچتایم باید بدانید
در این مقاله به صورت کلی به مواردی که باعث افزایش واچتایم کانال یوتیوب شما میشود اشاره کردم. هرچند این موارد تا حد زیادی به شما کمک میکند که به شرایط لازم برای کسب درآمد از یوتیوب برسید، اما قضیه آنقدرها هم که فکر میکنید سخت و پیچیده نیست.
همه چیز در تولید محتوا خلاصه میشود. شما در قدم اول باید ویدیوهای خوبی را تولید کنید. موضوع خوبی را دنبال کنید و به دنبال این باشید که مخاطبان شما چه موضوعاتی برایشان جذابتر است. به جای تمرکز بر روی محتوایی که دوست دارید، به تولید محتوایی بپردازید که مخاطبان شما دوست دارند.
افزایش واچتایم طبق چیزی که در این مقاله خواندید، به این موارد خلاصه میشود:
- داستانسرایی در محتوا
- ادیت جذاب برای ویدیوها
- تولید محتوای همیشه سبز
- لایواستریم
- اعلام نکردن پایان ویدیو
- استفاده از End screen
- نظم در تولید محتوا
سوالات متداول کاربران در مورد واچتایم در یوتیوب
برای افزایش واچتایم آیا میتونیم ویدیوهای خودمون رو نگاه کنیم؟
البته که هرکس میتواند ویدیوهای کانال یوتیوب خود را تماشا کند اما نگاه کردن ویدیوها به منظور افزایش واچتایم، جز مواردیست که یوتیوب به شدت با آن مخالف است. از طرف دیگر بارها دیده شده که بازدیدهایی که از مرورگر اتفاق افتاده توسط یوتیوب پس از ۴۸ ساعت حذف شدند.
پس به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید
ویدیوهای شورت هم جز واچتایم حساب میشود؟
متاسفانه خیر. واچتایم ویدیوهای شورت به صورت جداگانه محاسبه میشود و ۴۰۰۰ ساعت واچتایم برای مانیتایز شدن باید از ویدیوهای معمولی شما باشد. البته یوتیوب یک راه دیگر برای رسیدن به شرایط مانیتایز در نظر گرفته است و آن ۱۰۰۰ سابسکرایب و ۱۰ میلیون بازدید ویدیوهای کوتاه است.
آیا خریدن واچتایم یوتیوب کار درستی است؟
به هیچ عنوان !
اگر میخواهید کانال پایدار و مطمئن داشته باشید به هیچ عنوان اقدام به خرید واچتایم نکنید. به جای تمرکز بر روی راههای میانبر، به تولید محتوای با کیفیت بپردازید که به صورت طبیعی برای شما بازدید را خواهد داشت.
آیا محتوای طولانیتری برای واچتایم بیشتر تولید کنم؟
اصلا به هیچعنوان محتوای طولانیتر برای افزایش واچتایم را تولید نکنید. محتوای شما باید به میزان موضوعی باشد که میخواهید در مورد آن صحبت کنید. اینکه مخاطب، از محتوای شما خسته شود بسیار بدتر است.
دیدگاهتان را بنویسید